کمپ ترک اعتیاد ازگل
کراک چیست و بهترین روش ترک آن کدام است؟
کراک چیست و راه های ترک آن
کراک چیست و بهترین روش ترک آن کدام است؟

کراک یا کرک چیست و بهترین روش ترک آن چیست؟

از هزاران سال پیش بومیان آمریکای جنوبی برگ‌های گیاه کوکاکه منبع کوکائین و کراک (کرک) می باشد را به منظور افزایش انرژی و مقابله با گرسنگی مصرف می‌کردند.

کوکائین خالص اولین بار در دهه ۱۸۶۰ از این گیاه استخراج شده و به عنوان یک داروی موثر در بی حسی های موضعی و جراحی های مربوط به چشم بینی و گلو به جامعه پزشکی معرفی شد به تدریج و با روشن شدن عوارض اعتیاد زایش دیدین ماده کوکائین و مشتقات آن به عنوان یک ماده غیر قانونی طبقه بندی شد و در ردیف مورفین و هروئین قرار گرفت. حدود صد سال بعد از ظهور کوکائین در محافل مختلف نوع جدیدی از آن به بازار آمد که “کوکائین کرک”، “کراک” نام گرفت.

کراک چیست و چگونه به دست می آید

مصرف این ماده در دهه ۱۹۸۰ شروع فراوان یافت و به دلیل ارزان بودن آن نسبت به کوکائین با استقبال زیادی در میان جوانان و نوجوانان روبرو شد. امروزه کرک در خیابان‌ها ۵ یا ۶ برابر بیشتر از کوکائین خرید و فروش می‌شود. به طور سنتی کوکائین ماده مصرفی ثروتمندان لقب گرفته است چون بسیار گران است. در عین حال کراک آنقدر ارزان است که حتی نوجوانان نیز از عهده خرید آن برمی‌آیند اما این تصور غلط است چرا که مصرف میکند به سرعت به این ماده معتاد میشود و از سوی دیگر روزبه‌روز میزان مصرف و افزایش می یابد. بنابراین او نیز ناچار از هزینه گزافی برای اعتیاد خود بپردازد.

کرک چیست و چگونه به دست می آید؟

کراک یا کرک (به انگلیسی Crack Cocaine) از جمله مواد محرک می باشد که بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر گذارده و بالابردن خلق باعث ایجاد سرخوشی شدیدی در فرد مصرف کننده می گردد. مکانیسم عمل آن تقریباً مشابه کوکائین بوده و از لحاظ ترکیبات نیز بسیار به آن شبیه است. در واقع نام متداولی است که به یکی از فرآورده های کوکائین داده شده است که یک ماده جامد و قالب پذیری است که به اشکال مختلف است که از تراشه های کوچک تا تکه های بزرگ و زبر مانند سنگ دیده می شود.

اعتیاد و تاثیر مخرب آن

بسته به نحوه تهیه و میزان خلوص آن ممکن است به رنگهای کرم روشن، کرم مایل به خاکستری، و قهوه‌ای روشن یا تیره وجود داشته باشد. در برخی موارد تکه های کرک و کراک مشاور خورده صابون و یا سنگ نمک به نظر می رسد.

کرک چگونه به دست می آید و چه تفاوتی با کوکائین دارد؟

همانطور که گفته شد کرک یک محصول از کوکائین به دست می‌آید. بنابراین منبع تهیه این ماده نیز مانند کوکائین برگهای بوته گیاهی به نام “اریترو کسی لون کوکا” میباشد. کوکائین و دو نوع از فرم نمک پودری یا نمک هیدروکلراید و فرم آزاد که از درجه خلوص بالایی برخوردار است و قابل دود کردن است.

در واقع کرک فرآورده ای است که مابین این دو شکل شیمیایی کوکائین قرار دارد بدین ترتیب که ماده خام فرم آزاد “کراک کوکائین” نام دارد و چون هنوز فرایند شیمیایی کامل برای تهیه فرم آزاد کوکائین روی آن صورت نگرفته ارزانتر از کوکائین باشد برای تهیه فرم آزاد کوکائین تهیه فرایند شیمیایی کوکائین خالص از نمک هیدروکلراید جدا می‌شود.

این فرآیند با استفاده از مواد فرار و قابل اشتعال مانند عطر پودر کوکائین را پرورانده و به فرم آزاد کوین تبدیل می کنند در تهیه کراک برخلاف فرم آزاد کوکائین هیچگونه مواد فرار یا قابل استفاده نمی شود بلکه پودر کوکائین به سادگی در محلول آمونیاک یا بی کربنات سدیم جوش شیرین و آب هر شده و تحت حرارت قرار می‌گیرد تا به جوش آید بدین ترتیب هیدروکلراید آن آزاد شده و ماده جامد از آن استخراج می شود که کراک یا کرک نام دارد این ماده پس از خشک شدن شکسته شده و به تکه هایی مثل تکه سنگ تبدیل می شود که معمولا وزن آنها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرم میباشد گرم پودر خالص کوکائین تقریباً به ۸۹ صدم گرم کراک تبدیل می شود.

اگر فردی بخواهد اعتیاد کرک را ترک کند چه باید بکند؟

روند اعتیاد به کراک تقریباً به دنبال همان اولین مصرف آغاز می شود. ذهن و روان فرد به آهستگی به سمت اعتیاد به این ماده گرایش یافته و این گرایش رفته‌رفته قوی تر می شود تا زمانی که فرد به این باور می رسد که دیگر نمی تواند بدون وجود کراک به زندگی ادامه دهد و خود را در دام اعتیاد به کراک گرفتار می بیند افراد معتاد به کراک در عین حال که می بینند زندگی آنها تحت تاثیر این ماده در حال نابود شدن است و پیامدهای منفی این اعتیاد در کلیه جنبه‌های زندگی آنها اعم از اجتماعی خانوادگی بین‌فردی شغلی تحصیلی روانی و غیر سایه افکنده است اما بدون توجه به این عواقب منفی همچنان به مصرف کراک یا کرک ادامه می‌دهند.

این سیکل آنقدر ادامه می یابد که فرد معتاد کراک یا در اثر عوارض اعتیاد شب می گیرد و یا اینکه تصمیم بگیرد که مصرف آن را برای همیشه کنار بگذارد و در این راه علاوه بر تلاش و تحکیم اراده فردی از کمک متخصصان کمپ ترک اعتیاد تهران در این زمینه بهره گیری نماید.

پس از قطع مصرف کراک افسردگی شدیدی در فرد ایجاد می شود که باعث ملال فقدان احساس لذت خستگی تحریک پذیری اضطراب خواب‌آلودگی گاهی بی تابی مشخص است با مصرف کم تا متوسط کراک علائم معمولاً ظرف چند روز از بین می روند اما با مصرف زیاد به گونه‌ای که فرد به کراک وابسته شده باشد علائم ترک ممکن است تا یک هفته دوام داشته باشد.

پس از ۲ تا ۴ روز به اوج خود می رسند در برخی افراد این علائم ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها دوام داشته باشند افسردگی دوران ترک ممکن است با افکار مربوط به خودکشی آسیب زدن به خود یا دیگران همراه باشد در دوران ترک اشتیاق برای مصرف مجدد کراک یا کرک بسیار قوی و نیرومند است. چرا که فرد می داند مصرف کراتین علائم ناراحت کننده را از بین می برد برخی افراد برای مقابله با این حالات به مصرف الکل مسکن ها خواب آور ها یا ضد اضطراب هایی مثل کلر دیازپوکساید روی می آورند که ممکن است با این اقدام تنها نوع اعتیاد شان تغییر کند و از کراک به سوی اعتیاد به مواد مذکور سوق داده شوند.

از آنجایی که اعتیاد به کراک بیش از آنکه جنبه جسمی داشته باشد جنبه روانی اجتماعی دارد عوامل بسیاری از جمله عوامل اجتماعی خانوادگی و محیطی را در بر می‌گیرد بنابراین درمان اعتیاد به کراک یک درمان پیچیده چند جانبه و جامع است که باید دامنه وسیعی از مشکلات را در بر بگیرد بدین منظور یک درمان حمایتی قوی مورد نیاز است که علاوه بر خود فرد خانواده و نزدیکان نیز باید برای این منظور تلاش کنند.

هرچند مهمترین عنصر در موفقیت درمان اعتیاد به کراک آن است که نخست خود شخص وابسته به کراک خانه شود که به درمان احتیاج دارد و همه انرژی خود را در راه ترک کامل این ماده به کار بگیرد.