کمپ ترک اعتیاد ازگل
همه آنچه باید درباره ترک اعتیاد بدانیم!
مصرف تریاک
همه آنچه باید درباره ترک اعتیاد بدانیم!

همه آنچه باید درباره ترک اعتیاد بدانیم!

در این مقاله به طور مفصل درباره موضوع ترک اعتیاد و اینکه اصلا اعتیاد چیست؟ مفصل توضیح داده شده است.

برای اینکه به موضوع به خوبی آگاهی یابیم ابتدا باید به اصل موضوع اعتیاد و مواد مخدر یی ببریم.

انواع مواد مخدر چه سنتی (تریاک و هروئین) و چه روانگردان های اعم از شیمیایی و گیاهی در بین جوانان و نوجوانان رو به افزایش بوده و عامل آن هم نگرش های غلط و تبادل اطلاعات نادرست و ناروا در بین اقشار جامعه می باشد.

مواد مخدر چیست و چرا افراد از مواد مخدر استفاده می کنند؟

در ادبیات و زبان فارسی به چیزی که ایجاد سستی و رخوت کند مخدر گفته می شود اما آن چیزی که در فرهنگ عامه از کلمه مخدر و مواد مخدر براش می شود منظور کلیه داروهای اعتیادآور اعم از داروهای کند کننده توهم‌زا محرک و خواب آور است.

مواد مخدر از نظر طبقات خاص جامعه نیز معنی و مفهوم جداگانه‌ای دارد و حتی فرد معتاد بسته به نوع ماده مخدر مورد مصرف هم در نظر افراد اجتماع و هم از نظر فکری جسمی و اجتماعی می‌تواند فرد داشته باشد البته بهترین تعریف مواد مخدر تعریفی است که تمام جنبه‌های اجتماعی داروی روانی فردی فیزیولوژیکی را در بر می گیرد به تعریف مواد مخدر از نظر دیدگاه های مختلف می پردازیم.

از نظر جنبه های دارویی هر ماده ای که با تاثیر بر روی سیستم مرکزی اعصاب قادر به ایجاد تغییرات جسمانی رفتاری روانی در انسان باشد ماده مخدر نامیده می شود از نظر جنبه روانی و اجتماعی هر ماده ای که انسان پس از مصرف نسبت به آن وابستگی پیدا کند اعم از اینکه وابستگی روانی و جسمانی باشد آن ماده را ماده مخدر گویند.

از نظر جنبه جامعه شناسی هر دارویی که پس از مصرف آن چنان تغییراتی در انسان ایجاد کند که از نظر اجتماعی تغییرات قابل قبول نباشد و اجتماع نسبت به آن حساسیت واکنش نشان دهد ماده مخدر است از نظر جنبه سیاسی هر دارویی که پس از مصرف طرز فکر مصرف کننده را به نحوی تغییر دهد که نسبت به مسائل سیاسی کشور بی تفاوت یا باعث جهان بینی متضاد گردد از نظر سیاسی ماده ماده مخدر نامیده می شود.

در مجموع تعریفی که برای مواد مخدر وجود دارد به این صورت می باشد ماده مخدر نام عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی شیمیایی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جز مواد اعتیادآور طبقه بندی شده و معمولاً خرید و فروش آنها ممنوع است تعریف مواد مخدر : تقطیر کننده هر آنچه که باعث ایجاد تغییر غیر طبیعی در عملکرد دستگاه عصبی مرکزی شود.

مواد مخدر به آن دسته از ترکیبات شیمیایی گفته می‌شود که مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری و عملکرد مغز شود منظور از واژه مواد همان مواد روانگردان یا شیمیایی است که افراد آن ها را به طرق مختلف جهت تغییر خلق یا رفتارشان مصرف می کنند این تعریف داروهای قانونی مانند الکل نیکوتین که در سیگار یافت میشود و کافئین که در قهوه نوشیدنی های معمولی نوشابه ها و شکلات وجود دارد را نیز در بر می‌گیرد.

چرا افراد از مواد مخدر استفاده می کنند؟

سبب شناسی اعتیاد

اعتیاد پدیده چند علتی و معلول عوامل گوناگونی است در شکل‌گیری این مشکلات عوامل زیستی و روانی و اجتماعی دخالت دارند و در واقع اعتیاد یک پدیده زیستی اجتماعی است در سراسر جهان بررسی‌ها و تحقیقات زیادی در جهت تبیین علل سوء مصرف مواد صورت گرفته است عده‌ای بر ویژگی های شخصیتی فرد معتاد گروهی بر عوامل ژنتیکی و گروهی دیگر بر عوامل اجتماعی و فرهنگی آن تاکید داشتند و بنا به اظهار بسیاری از محققین طیف گسترده‌ای از متغیرها در افراد یا بعضی از گروههای اجتماعی وجود دارد که باید مشترک در مدلهای مصرف مواد مخدر باشد.

عوامل مهم در شروع تجربه: 1 دسترسی به مواد ۲ قیمت مواد ۳ پذیرش اجتماعی ۴ فشار همسالان ۵ قوانین .

عوامل مهم در تلقی از مواد: یک) شخصیت دو) زیست شناسی فرد.

عوامل تداوم مصرف مواد: 1 اثر اعتیاد آوری ماده 2 آسیب پذیری فردی ۳ عوامل محیطی و اجتماعی.

در مجموعه شروع مصرف مواد در بین مردم دلایل مختلفی دارد.

احساس خوشی: بیشتر مواد مخدر به طور ناگهانی احساس خوشی و لذت می دهند به دنبال احساس سرخوشی اولیه بسته به نوع ماده آثار دیگری هم ظاهر می شود به عنوان مثال انسان با مصرف محرک هایی مثل کوکائین به دنبال احساس سرخوشی احساس قدرتمندی اعتماد به نفس و افزایش انرژی پیدا می کند در حالی که پس از سرخوشی ناشی از مصرف مشتقات تریاک احساس رضایتمندی و آرامش به وجود می آید.

احساس بهتر بودن : برخی از افرادی که از اضطراب اجتماعی و اختلالات مرتبط با تنش های عاطفی افسردگی رنج می‌برند برای کاهش احساس ناخوشی به سوء مصرف رو می‌آورند فشارهای روانی در شروع سوء مصرف مواد و یا تداوم و عود بسیاری از افراد در حال درمان نقش عمده‌ای دارد.

بهبود عملکرد: فشار فزاینده ای که در برخی افراد برای ارتقاء شیمیایی و عملکرد ورزشی یا شناختی خود احساس می‌کنند می‌توانند نقش عمده‌ای در شروع تجربه سوء مصرف مواد و تداوم مصرف آن داشته باشد .

کنجکاوی و همرنگ جماعت شدن: نوجوانان در این زمینه آسیب‌پذیرتر و تحت تاثیر فشار همسالان اند و لذا احتمال بروز رفتارهای خطرناک و جسورانه در آنها بیشتر است.

 

اعتیاد چیست و چه آثاری بر فرد و خانواده و جامعه دارد؟

در پاسخ به سوال اعتیاد چیست باید اشاره نمود اعتیاد را عادت کردند خو گرفتند و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کردند به عبارت دیگر ابتلای اسارت آمیز به ماده مخدری که از نظر جسمی و اجتماعی زیان‌آور شمرده شود اعتیاد نام دارد اصطلاح اعتیاد به سهولت قابل تعریف نیست اما عوامل آن به صورت های مختلف نظیر کم شدن تحمل وابستگی بدنی هویدا می شود در طب جدید به جای کلمه اعتیاد و وابستگی به دارو به کار می‌رود که دارای همان مفهوم ولی دقیق تر و صحیح تر است مفهوم این کلمه آن است که انسان بر اثر کاربرد نوعی ماده شیمیایی از نظر جسمی و روانی به آن وابستگی پیدا می‌کند به طوری که بر اثر دستیابی و مصرف دارو احساس آرامش و لذت به او دست میدهد.

آثار بد اعتیاد به مواد مخدر

آثار بد اعتیاد و مصرف مواد مخدر آثار ناشی از اعتیاد در در چهار زمینه ایجاد میگردد تاثیر اعتیاد بر بافت فیزیولوژیکی یعنی مغز و بدن، روانی- رفتاری و اجتماعی

تاثیر مواد مخدر روی مغز: اختلال در فعالیت مغزی شامل کند شدن تفکر واکنش را آهسته می سازد باعث ایجاد احساس شادی موقت و خیالبافی می گردد تاثیر مواد مخدر روی بدن آبریزش بینی دردهای عضلانی درد مفاصل و استخوانها گرفتگی صدا اختلال در دستگاه گوارش کشی دهان و بوی بد دهان پیری زودرس و چروک شدید صورت ناراحتی غدد احساس و شل شدن عضلات ضعف ضعیف شدن تنفس کاهش ضربان قلب و فشار خون می گردد کاهش اشتها یبوست تهوع و استفراغ می گردد مواد مخدر باعث تغییرات ظاهری نامناسب میشود رنگ پوست افراد معتاد به مواد مخدر که در و لبه های آن ها تیره میشود به دلیل سوء تغذیه ناشی از کاهش اشتها افراد معمولاً دچار کاهش بافت عضلانی و کاهش وزن می‌شود معتادان تزریقی به بیماری‌های خطرناکی مبتلا می‌شوند تزریق مواد مخدر موجب ایجاد بیماری های واقعی مثل ایدز هپاتیت بی و هپاتیت سی و سایر بیماری‌ها می‌شود این بیماری‌ها به شرکای جنسی و نوزادان آنها نیز منتقل می‌شوند عفونت بافت غرب کزاز و عفونت های پوستی و آب سه جلدی در این افراد شایع است.

تاثیر مواد مخدر روی روان: آثار روانی و عصبی عضوی اصطراب و بیقراری درونگرایی ضعف و فقدان اعتماد به نفس رخوت و سستی اراده احساس گیجی و ابهام و ترس دائمی اندوه و هیجان زدگی وابستگی روانی به ماده فقدان انگیزه های فردی رویای دائمی و خود فریبی خودکشی مواد مخدر باعث اختلالات روانی می گردد که باعث ایجاد بیماری های افسردگی شیدایی و یا مخلوطی از آنها می گردد. این علائم به صورت تحریک پذیری انبساط خلق و افسردگی دیده می شود افراد معتاد دچار اختلالات خواب نیز می‌گردند.

آثار رفتاری: دروغگویی و بی‌قیدی اخلاقی پررویی وقت نشناسی کاهش وجدان کار بد خلقی و کج رفتاری ناپایداری در روابط اجتماعی و عدم احساس مسئولیت.

آثار اجتماعی : تاثیر منفی در روابط با دیگران از بین رفتن منابع مالی فروپاشی خانواده افزایش جرم تاثیر منفی بر اعتقادات از بین رفتن قدرت تحلیل در اجتماع از بین رفتن قدرت قضاوت.

“افراد در تمام سنین از عوارض زیان آور سوء مصرف مواد و اعتیاد آسیب می‌بینند”

 جنین : مواد مخدر و داروهای مجاز احتمال تولد جنین نارس و کم وزن را افزایش می دهد تماس با مواد مخدر می تواند بر تکامل مغزی جنین و رفتارهای بعدی وی تأثیر بگذارد

 نوجوانان : معمولاً سوء مصرف کنندگان نافرمان هستند عملکرد تحصیلی ضعیف دارند و احتمال ترک تحصیل آنها بیشتر است دختر نوجوان مصرف کننده مواد مخدر بیشتر در معرض خطر بارداری های ناخواسته است درگیری و خشونت و بیماری های عفونی قرار می گیرد.

بزرگسالان : سوء مصرف کنندگان بزرگسال معمولاً افکارشان شفاف نیست حافظه ضعیفی دارم و تمرکز شان کم است اغلب رفتار اجتماعی ضعیفی دارند و عملکرد شغلی و ارتباطات فردی آنها دستگاه مشکل می شود.

والدین : داشتن والدین مبتلا به سوء مصرف مواد اغلب به معنی وجود یک خانه آشفته پر اضطراب همراه کودک آزاری و غفلت می باشد چنین شرایطی به سلامت کلی و تکامل کودکان صدمه می زند و ممکن است زمینه برای سوء مصرف مواد را در آنها فراهم سازد.

بهترین مراکز ترک اعتیاد در صورت نیاز به ترک مواد مخدر : کمپ ترک اعتیاد ازگل

با توجه به آثار بد اعتیاد که در بالا توضیح دادیم چنانکه در اطراف خود کسی را می شناسید که به نوعی با مواد مخدر و آثار بد آن درگیر شده است چنانکه موجب رنجش خود و اطرافیانتان می باشد باید راهی برای بهبود آن و ترک اعتیاد وی نمایید.

اغلب پزشکان و روانپزشکان و مشاورین روانشناس راههایی را در این گونه موارد به بیماران خود پیشنهاد می دهند تا به آنان یاری رسانند. ولی در اینجا قصد داریم تا مراکزی را که حول موضوع ترک مواد مخدر به طرق و زوایای روحی و جسمی مختلف وجود دارند معرفی نماییم. در پایان نیز یادآور می شویم که بهترین نوع این مراکز به غیر از تصمیم و برنامه ترک فردی و مستقل بیماران مراجعه به کمپ ترک اعتیاد می باشد.

مراکز ترک اعتیاد ایران و تهران

  1. مراکز اقامتی (کمپ ها)

  2. کلینیک ترک اعتیاد الف) سرپایی و متادون درمانی ب)بستری موقت ج) بستری دائم

  3. شربت اوپیوم (تریاک) + کپسول ترک اعتیاد (در عطاری ها و داروخانه ها)

  4. کنگره 60 (مسافر 9ماهه و 18ماهه)

  5. بستری بیمارستانی (خصوصی و دولتی)

  6. کمپ ماده 16 معتادان متجاهر

  7. گرمخانه ها

  8. نهادهای مردمی ان ای (NA)

لازم به ذکر است که کمپ درمانی و ترک اعتیاد خدمات بهبودی معتادان را به بهترین شکل ممکن برای ایشان و نزدیکان و خانواده هایشان فراهم می کند به شکلی که این مرکز برای چندین سال پیاپی است که بعنوان بهترین کمپ نمونه ترک اعتیاد شرق و شمال تهران از سوی سازمان بهزیستی کشور شناخته شده است. و این موضوع میزان کیفیت و درصد موفقیت و سلامتی همیشگی بیماران را بهتر از هر مرکز دیگری بیمه می نماید.

همچنین ببینید بهترین کمپ ترک اعتیاد غرب تهران