کمپ ترک اعتیاد ازگل
شیشه یا کریستال چیست، آثار و بهترین روش ترک آن
شیشه یا کریستال چیست، آثار و بهترین روش ترک آن
شیشه یا کریستال چیست، آثار و بهترین روش ترک آن

شیشه یا کریستال چیست، آثار و بهترین روش ترک آن

شیشه یا کریستال (به انگلیسی: crystal) یک ماده محرک بسیار قوی است که همانطور که از نام آن مشخص است یک پودر کریستالی مانند خرده شیشه است که سفید، بی بو و تلخ مزه بوده و به آسانی در آب و الکل قابل حل است که در این حالت برای تزریق از آن استفاده می شود.

شیشه یا کریستال یکی از قویترین نوع مواد آمفتامین می باشد که با نام‌های مثل کرانک، شابو، آیس، مت و … نیز در بین جوانان شناخته شده است.آمفتامین در پزشکی نیز مورد مصرف قرار می گیرد و به صورت قرص های با نام دوسین تجویز می‌گردد.

نوع غیر قانونی شیشه یا کریستال

اما نوع غیر قانونی آن یا همان شیشه در آزمایشگاه های غیرمجاز صحیح شده و در خیابان ها به فروش می‌رسد و با نوعی که در مصارف پزشکی به کار میرود کاملاً متفاوت است.

شیشه یک ماده مصنوعی است که مانند سایر مواد چون تریاک هروئین کوکائین و غیره منبع طبیعی در محیط ندارد و به صورت مصنوعی در آزمایشگاه های غیرمجاز تولید می گردد. این آزمایشگاه‌ها ممکن است در زیر زمین منازل کارگاه ها و هتل ها و مسافرخانه ها باشد. 

شیوه تولید شیشه یا کریستال

شیوه تولید این ماده نیز از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت است و ترکیبات شیمیایی که در ساخت آن نیز به کار می‌رود از تنوع بسیار برخوردار است.

 برخی از این مواد شیمیایی که بعضاً سمی و خطرناک هستند عبارتند از: برخی داروهای پزشکی مثل افترین و پزودوفدرین، فسفر قرمز، اسید هیدروکلراید، اسید باتری، مواد قلیایی، مایع باز کننده راه آب، سوخت چراغ و ضدیخ.

تاثیرات شیشه یا کریستال روی بدن

وقتی این مواد با یکدیگر مخلوط گردیده و پخته می‌شوند تولید یک ماده شیمیایی قوی میکند که ممکن است ماهها و سالها اثر آن روی محلی که تولید شده به جای بماند. این در حالی است که این ماده با این اثرات جدی و پایدار وارد بدن افراد مصرف کننده می گردد. 

از آنجایی که مواد فرار و قابل اشتعال فراوانی در آزمایشگاه های تولید شیشه موجود است احتمال وقوع آتش سوزی و حوادث در این مکان ها بسیار زیاد است. 

از سوی دیگر ترکیب کردن مواد شیمیایی مذکور نیز می‌تواند خطرات جدی برای سازندگان شیشه داشته باشد و در صورتی که از حوادث فیزیکی نکا جان سالم به در ببرند گرفتار بیماری هایی چون تنگی نفس درد سینه سرفه سرگیجه و اختلالات تنفسی می گردند.

 

اعتیاد و تاثیر مخرب آن

آثار و اثرات مصرف شیشه

شیشه بیش از هر نوع ماده دیگری فعالیت بدن و مغز را تشدید می کند و لذا عوارض ناشی از آن نیز بیشتر از سایر مواد می باشد. برخی علائم کوتاه مدت شایع مصرف شیشه عبارتند از:

  1. افزایش ضربان قلب، فشار خون و ریتم تنفس؛
  2. گلگون شدن چهره؛
  3. گشاد شدن مردمک ها؛
  4. قرمز شدن چشمها؛
  5. متصاعد شدن یک بوی شیمیایی از نفس آنها؛
  6. تعریق بیش از حد؛
  7. تکلم سریع؛
  8. ناتوانی در به خواب رفتن؛
  9. تهوع و استفراغ؛
  10. اسهال؛
  11. افزایش درجه حرارت بدن و تب؛
  12. از دست دادن اشتها و پس از مدتی کم شدن وزن بدن؛
  13. تحریک پذیری و عصبی بودن؛
  14. گیجی و پریشانی.
 

رفتارهای خشن و آسیب زدن به خود یا دیگران نیز در این افراد دیده می شود. چون شیشه یا کریستال ماده‌ای است که البته در آزمایشگاه های غیر قانونی و یا خانگی ساخته میشود و درجه خلوص متفاوتی برخوردار است احتمال مسمومیت در مصرف کنندگان آن زیاد است.

علائم مسمومیت با مصرف بیش از حد این مورد شامل تب تشنج اغما و در نهایت مرگ میباشد مرگ ناگهانی نیز ممکن است در اثر تنگ شدن بیش از حد عروق خونی مغز و یا حمله قلبی رخ دهد.

اثرات بلند مدت مصرف شیشه کدامند؟

عوارض بلند مدت مصرف شیشه بسیار زیاد و گسترده اند که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی؛
  2. مقاومت پایین در برابر بیماری‌ها؛
  3. آسیب به اندام ها به ویژه ۶ کبد و کلیه‌ها؛
  4. خشک شدن پوست خارج آن؛
  5. زخم های پوستی و آکنه؛
  6. پوسیدگی دندان ها؛
  7. دندان ساییدن؛
  8. بیقراری ؛
  9. رعشه؛
  10. نوسانات هیجانی ؛
  11. اضطراب ؛
  12. افسردگی ؛
  13. خستگی مزمن ؛
  14. هذیانات (مثلاً فردای من فکر می کند توسط افرادی تحت تعقیب و یا دیگران را آزار رساندن به او را دارند)؛
  15. روانپریش ناشی از مصرف مواد ؛
  16. از دست دادن حافظه.
عوارض ماده مخدر شیشه روی دندان

آثار شیشه یا کریستال روی دندان

یکی دیگر از اثرات مهم مصرف مزمن شیشه عوارض ناخوشایندی است که روی دهان و دندان بر جای می گذارد این افراد معمولاً دندانهای کوتاه کج را بسیار خراب به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری پیدا می‌کنند و دهان آنها نیز همواره خشک است و خشکی دهان ناشی از تحقیقات غدد بزاقی در اثر مصرف شیشه و اسیدی که در ساخت آن به کار رفته است می باشد.

شیشه با استفاده از اسید هیدروکلراید ساخته می‌شود که هنگام مصرف به شیوه های خوراکی استنشاق بوی عطری علاوه بر اثر روی غدد بزاقی و خالی کردن آنها روی مینای دندان‌ها نیز تاثیرگذار بوده و باعث فساد و خرابی آن ها می شود. 

افزایش مل به خورد شیرینی جات در اثر مصرف شیشه یا کریستال

از سوی دیگر میل به خوردن شیرینی جات در مصرف کنندگان شیشه بسیار زیاد است که تخریب مینای دندان خوردن شیرینی و به دنبال آن نادیده گرفتن شستن دندانها همگی باعث میشوند که دندان ها  پوسیده شده و از بین بروند. 

برخی از آن‌ها نیز خود به خود لق شده و می افتند که این هم در اثر تخریب لثه ها رخ می دهد. سلامت لثه ها مستلزم آن است که خون کافی به آنها برسد اما چون مصرف شیشه باعث تنگ شدن رگ ها میشود خون رسانی به این عضو مختل شده و پس از مدتی بافت آن از بین میرود.

 

شیشه چه اثراتی روی مغز میگذارد؟

مطالعات حاکی از آن است که ۵۰ درصد گیرنده های دوپامین در مغز در اثر مصرف مزمن شیشه برای همیشه از بین میروند گیرنده های سروتونین نیز با همین آسیب و شدیدتر روبرو خواهند شد که منجر به عوارض روانی شدید و پایدار مثل روانپریشی در مصرف کنندگان خواهد شد.

اگر فردی بخواهد مصرف و اعتیاد به شیشه را ترک کند چه باید بکند و بهترین راه کدام است؟

هیچ فردی وقتی برای اولین بار شیشه را مصرف می کند نمی خواهد که به آن معتاد شود اما این موضوع نمی‌تواند مانند شکل گیری اعتیاد در روی گردد ممکن است زمانی فرد به خودش بیاد که مصرف تفریحی شیشه تبدیل به یک اعتیاد دائمی و نیرومند در پی شده که ترک آن نیز بسیار دشوار است.

کمپ ترک اعتیاد شیشه یا کریستال

اعتیاد به شیشه صرفاً جسمانی نیست بلکه این ماده تولید وابستگی روانشناختی نیز می‌کند و این مسئله را دشوارتر خواهد کرد. 

اگرچه نشانه های بارز جسمانی برای ترک شیشه وجود ندارد اما کنار گذاردن این ماده پس از یک دوره مصرف مزمن باعث ایجاد علائمی از قبیل: اضطراب و خستگی، پارانویا، پرخاشگری، از دست دادن انرژی، بی خوابی و اختلال در خواب، لرزش، تهوع و تپش قلب، تعریق، تنگی نفس و اشتهای بیش از حد می گردد.

معتادان به شیشه اثرات حاد ترک این ماده را تنها برای چند روز تجربه خواهند کرد اما میل شدید به مصرف مجدد شیشه که از علائم روانی اعتیاد به این ماده است ممکن است ۶ تا ۸ ماه و در برخی موارد دو تا سه سال دوام داشته باشد و کنار آمدن با این میل برای شخص بسیار سخت و مستلزم مهارتهای مقابله و پیشگیری از عود می باشد. این راهکارها در دوران ترک توسط متخصصان کمپ ترک اعتیاد شیشه ازگل آموزش داده می شوند.

ترک اعتیاد شیشه یا کریستال

معتادانی که در حال ترک شیشه هستند ممکن است احساسات شدیدی از افسردگی و پوچی داشته باشند و فکر کنند که زندگی بدون مواد اصلاً لذت بخش نیست. برخی از مصرف کنندگان مزمن شیشه هیچ‌گاه نمی‌توانند مصرف ما در کنار بگذارد چون در اثر تغییرات پایدار در مغز آنها مکانیسم لذت در آنها مختل شده و بدون مصرف مواد هیچ لذتی را نمی‌تواند تجربه کنند.

 بنابراین احتمال عود در آنها بسیار زیاد است. چون دنیای بدون لذت را نمی توانند تحمل کنند. این افراد آنقدر به مصرف شیشه ادامه می‌دهند تا اعتیاد شان را از آنها را به سوی مرگ سوق می‌دهد.

بنابراین آنچه که در مورد مصرف طولانی مدت و مزمن شیشه عنوان گردید ضروری است که افرادی که تازه به مصرف شیشه روی آورده‌اند و آنهایی که فکر میکنند به این ماده وابسته شدن هرچه سریعتر و پیش از آنکه خیلی دیر شود برای کنار گذاردن همیشگی آن اقدام نمایند.

اثرات شیشه روی مغز

فراموش نکنید که ترکه خودسرانه مصرف شیشه در آن هایی که اعتیاد شدیدی به آن پیدا کردند می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد

لذا بهتر است این افراد با اشخاص متخصص بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران در این زمینه مشورت نمایند که می توانند راهکارهای موثری در این زمینه در اختیار کسانی قرار دهند که قصد ترک انواع مواد از جمله شیشه و کریستال را دارند.

در حال حاضر موثرترین درمان برای اعتیاد به شیشه و سایر آمفتامین ها، مداخلات شناختی رفتاری است. این رویکردها به بیمار کمک می‌کند تا افکار انتظارت و رفتارش را اصلاح نموده و مهارتهای مقابله صحیح با استرس های مختلف زندگی را بیاموزند.

برخی گروه‌های خودیار ای نیز در این زمینه ایجاد شدند که افراد می توانند با عضویت در آنها ازسوی حمایت اجتماعی لازم برای تدارک این ماده را کسب نموده و از سوی دیگر از تجارب معتادان سابق گروه که موفق به ترک مواد شدن بهره گیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *