کمپ ترک اعتیاد ازگل
اعتیاد و تاثیر مخرب آن بر روی بدن
اعتیاد و تاثیر مخرب آن
اعتیاد و تاثیر مخرب آن بر روی بدن

اعتیاد و عوارض آن مخدر روی بدن انسان

مواد شیمیایی و بدن

همچنین ببینید >> بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران

داروهای خطرناک و سایر مواد شیمیایی

داروها به پنج گروه اصلی محرک‌ها افسرده کننده ها توهم زا ها مخدر ها و مواد شیمیایی فرار تقسیم می شوند بیشتر آنها از های مشترک دارند اما لیست کردن تمام قرصها پودرها قطره ها و شربت‌ها که تاثیرات روحی و روانی دارند دشوار است سوء استفاده از این مواد موجب آسیب دیدن ارگان های حیاتی بدن شامل کبد کلیه ها قلب و مغز و همچنین می‌تواند منجر به اعتیاد داروی شود اعتیاد داروی عبارت است از نیاز به استفاده مداوم از دارو اما این توضیح جنبه های دارویی مسئله را نشان نداده و گیج کننده است امروزه کمیته کارشناسی سلامت جهان از عبارت وابستگی دارویی به جای اعتیاد دارویی استفاده می کند این دارویی خاص بیان می کند که باعث می‌شود فرد در یک بازه زمانی از دارو استفاده کند که نوع و میزان وابستگی به نوع ماده مصرفی بستگی دارد.

عومل فردی در مصرف مواد مخدر

عواقب پزشکی اعتیاد و عوارض آن چیست؟

بدن انسان به مواد شیمیایی به روش های گوناگونی واکنش نشان می دهد بستگی به این دارد که مواد شیمیایی در مجاورت پوست قرار گرفته شده باشد یا بلعیده شود مواد شیمیایی به منظور تحریک پذیری و افسردگی آرام کردن یا عصبانیت افزایش رشد و جلوگیری از آن استفاده می شوند در حقیقت مواد شیمیایی برای تغییر عملکرد سیستم بدن به کار میرود واکنش به یک ماده شیمیایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

یک داروی آنتی بیوتیک یا یک داروی سولفا برای کسی که به آن آلرژی دارد نباید استفاده شود ممکن است بیشترین خاصیت یک دارو روی برخی افراد تاثیر نداشته باشد چرا که بعد از مصرف مداوم دوزهای مختلف یک ماده، بدن به آن عادت کرده و اثر آن ماده کاهش می یابد به یاد داشتن این نکته که شیمی بدن هر فرد متفاوت و پیچیده است مهم می‌باشد.

هرچند که تحقیقات موجود مطالب زیادی را در مورد تاثیر مواد شیمیایی موجود در مواد دارویی مدرن بر بدن ارائه نمی دهد با این حال اطلاعات زیادی در این زمینه و همینطور آثار مصرف این مواد بر روی بدن موجود می باشد که در قسمت بعدی در مورد آن توضیح داده می شود بسیاری از ترکیبات شیمیایی جدید که در آینده توسعه می یابند برخی از منابع طبیعی و برخی دیگر در آزمایشگاه ها ساخته می شوند.

برخی از این اکتشافات به بهتر شدن زندگی ما کمک می کنند و برخی دیگر تاثیری عکس دارند توسعه و بررسی در مورد نحوه تاثیری که این مواد بر روی بدن و زندگی افراد و سنجش میزان امنیت آنها بر عهده آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌های سازنده محصولات می باشد که این مورد بیشتر در مورد ترکیبات شیمیایی قانونی مورد بررسی و اهمیت است زیرا که موادی از قبیل مواد مخدر و سایر محصولاتی از این قبیل هیچگونه تضمینی در مورد کیفیت و خالص بودن آن مواد وجود ندارد که می‌تواند تاثیر مخربی بر بدن علاوه بر اینکه این محصولات اعتیادآور است بگذارد.
افرادی که از اعتیاد رنج میبرند غالباً به یک یا چند مشکل پزشکی همراه مبتلا هستند مثلاً بیماری های قلبی عروقی و ریوی سکته مغزی سرطان و اختلالات روانی تصویربرداری مغناطیسی پرتونگاری قفسه سینه و آزمایشهای خون تاثیر مخرب سوء مصرف مواد را بر بدن نشان می دهند برای مثال آزمایش آن نشان می دهند که استعمال دخانیات باعث بروز سرطان دهان گلو خون ریه معده پانکراس، کلیه مثانه و گردن رحم میشود به علاوه بعضی از مواد مخدر مثل مواد استنشاقی سلول های عصبی را مسموم می کنند و می توانند به آنها آسیب برسانند یا سلول های عصبی مغز سیستم اعصاب محیطی را تخریب کنند غالباً سوء مصرف مواد و اختلالات روانی همزمان وجود دارند در بعضی موارد اختلالات روانی مقدم بر اعتیاد اند و در بعضی مواقع سوء مصرف مواد ابتلا به اختلالات روانی را سرعت می بخشد به خصوص در افرادی که آسیب پذیری خاصی دارند

چرا نوجوانی دوران مهمی در پیشگیری از اعتیاد به مواد است؟
گهگاهی در اخبار حوادث ناراحت کننده و درعین‌حال عبرت آموز در خصوص تاثیر مخرب مصرف بی رویه مواد مخدر و روانگردان را می‌شنویم که نا با اسلام آنی خانواده‌ها را موجب شده است هر بار گروهی افراد سودجو با استفاده از ناآگاهی مردم و فریب جوانان آنان را به وقتی نیستی کشانده و از این راه سود زیادی به جیب می‌زنند یکی از موضوع های اساسی در ارتباط با سلامت جوانان مصرف مواد است و از طرفی میزان مصرف مواد در نوجوانان و جوانان روز به روز در حال افزایش میباشد. سوء مصرف مواد مخدر صنعتی دیگر به قشر جوان یا فقط به یک کشور خاص محدود نمی شود. امروز در این دهکده جهانی روش های زندگی به سرعت الگو برداری می شود به این دلیل کشورها باید به طور یکپارچه نسبت به شناسایی و اتخاذ اقدامات لازم مبادرت کنند.

تاثیر مواد مخدر

اگرچه مصرف مواد مخدر در ایران سابقه طولانی داشته و گیاهانی که مواد مخدر سنتی (همچون تریاک و حشیش) از آنها به دست می‌آید از گیاهان بومی ایران بوده اند اما بر اساس آمارها و گزارش‌های نهادها و سازمان‌های جهانی همچون سازمان بهداشت جهانی و اینترپل به موازات پیشرفت جوامع نیازها نگرش ها و الگوهای رفتاری جوانان در همه جهان از جمله ایران به سرعت از سنتی به صنعتی در حال تغییر است.

بر این اساس در کشورهایی همچون ایران که دارای ساخت سنتی جوان بوده میتواند در عین تلقی شدن فرصت تهدید نیز به شمار آید زیرا با افزایش جمعیت جوان میزان آسیب‌پذیری این جوامع به لحاظ سوء مصرف مواد مخدر صنعتی مضاعف می گردد.

بدین ترتیب جوانانی که باید موتور محرکه جامعه و آینده سازان کشور باشند پس از مصرف مواد مخدر صنعتی دچار توهمات شدید روانی رفتارهای پرخطر جنسی قتل خودکشی و وندالیسم شده و به جای آن که باعث حرکت و توسعه جامعه شوند هزینه های اجتماعی و اقتصادی سهمگینی را بر پیکر جامعه وارد می سازند و چه بسا بسیار خانواده هایی که در اثر گرفتاری به این معضل از هم پاشیده شده و رو به زوال می روند همانطور که قبلا گفته شد مصرف زودهنگام مواد احتمال سوء مصرف و اعتیاد شدید را افزایش می دهد.
به خاطر داشته باشید که داروها عملکرد مغز را تغییر می دهند، و این می‌تواند فرد را به سوی اعتیاد و سایر مشکلات جدی سوق دهد. بنابراین پیشگیری زودهنگام از مصرف مواد می تواند خطر ابتلا به سوء مصرف و اعتیاد را کاهش دهد.

خطر سوء مصرف مواد در دوران گذار مثل تغییر مدرسه تغییر محل یا طلاق افزایش می یابد

اگر بتوانیم از سوء مصرف مواد پیشگیری کنیم می توانیم از اعتیاد به مواد نیز پیشگیری نمایید نوجوانان در آغاز دوران نوجوانی ورود به دوره راهنمایی با چالش های اجتماعی و موقعیت های تحصیلی جدیدی مواجه می شوند.
غالبا در این دوره کودکان برای اولین بار در معرض مواد اعتیادآور نظیر سیگار قرار می‌گیرند و ممکن است با ورود به دبیرستان دسترسی بیشتری به مواد پیدا کنند و با نوجوانانی که سوء مصرف مواد دارند مواجه شوند.

همزمان بیشتر رفتارهایی که جز جنبه‌های طبیعی رشد آنها به شمار می‌روند مثل تمایل به انجام کار جدید یا پرخطر باعث میشود تمایل نوجوان به تجربه مواد افزایش یابد.
بعضی از نوجوانان تسلیم فشارهای دوستان سوء مصرف کننده می شوند تا در این تجربه هم با یکدیگر شریک شوند.

بعضی دیگر ممکن است باید کنند که مصرف مواد نظیر استروئیدها باعث بهبود ظاهر و عملکرد ورزشی آنها می شود یا اینکه سوء مصرف موادی مثل اکستازی تنش و اضطراب آنان را در موقعیت های اجتماعی کاهش می دهد این نکته که مهارت قضاوت و قدرت تصمیم گیری نوجوانان در حال رشد است توانایی آنها را در ارزیابی دقیق مخاطرات و تصمیم گیری های منطقی درباره مصرف مواد محدود می‌کند سوء مصرف مواد می تواند عملکرد مغز را در نواحی انگیزش حافظه یادگیری قضاوت و کنترل رفتار مختل سازد.

بنابراین قالب نوجوانانی که سوء مصرف مواد دارند در مدرسه با مشکل مواجه می‌شوند عملکرد تحصیلی ضعیف دارند و در امور مربوط به سلامت شامل سلامت روان و قانون دچار مشکل هستند.

همچنین ببینید >> پیج اینستاگرام کمپ ازگل